X
تبلیغات
ارامش خیال - فواید آنتی‌اکسیدان‌ها

ارامش خیال

فواید آنتی‌اکسیدان‌ها

عمل اکسیداسیون در بدن انسان سبب آسیـــب رساندن

 بـه غشـای سلولـی، پـروتئـین‌های ســـلولار، لیپیدها و

 دی.ان.ای (DNA) می‌شود. در طی فرایــند متـــابولیسم اکسیژن، رادیــکال‌های آزاد به‌وجود می‌آیند که به الکترون‌ها هجوم

 آورده و باعث آسیب وارد آوردن به مولکول‌ها می‌شوند.

 بـدن این توانایی را دارد که بر میزان معینی از رادیکال‌های

آزاد فائق آمده و از آنها به نفع خود استفاده کند، اما تجمع

 بیـش از اندازه رادیکال‌های آزاد سبب ایجاد برخی بیماری‌ها نظیر: بیماری‌های قلبی، کلیوی و انواع خاصی از سرطان‌ها می‌شود. اکسیداسیون به موجب استرس، استعمال دخانیات، نورخورشید، آلودگی هوا و عوامل دیگر افزایش پیدا می‌کند. آنتی‌اکسیدان‌ها در برخی از مواد غذایی خاص وجود دارند و سبب خنثی سازی رادیکال‌های آزاد می‌شوند. در این میان می‌توان به غذاهایی که شامل ویتامین A,C و E هستند و مواد معدنی نظیر مس، روی (زینک) و سلنیوم اشاره کرد.
تاثیر رادیکال‌های آزاد: برخی شرایط بحرانی که بر اثر وجود رادیکال‌های آزاد ایجاد می‌شوند به شرح زیر هستند: بد شدن وضعیت عدسی چشم که منجر به کوری می‌شود.
تورم مفاصل (رماتیسم ): آسیب رساندن به سلول‌های مغزی که نهایتا منجر به ایجاد پارکینسون و آلزایمر می‌شود.
تسریع فرآیند سالخوردگی: افزایش ریسک انسداد شرآیین، از آنجایی که رادیکال‌های آزاد سبب تقویت لیپوپروتئین‌های کم‌چگال می‌شوند؛ (LDL) در نتیجه کلسترول به دیواره رگ‌های خونی می‌چسبد دی.ان.‌ای سرطان به همراه تخریب دیواره سلولی و از بین بردن .
آنتی‌اکسیدان‌های ضد بیماری: رژیم غذایی که حاوی مقادیر بسیار زیادی ضد اکسنده باشد می‌تواند از بروز بسیاری از بیماری‌ها نظیر بیماری‌های قلبی و سرطان‌های مختلف جلوگیری به‌عمل آورد. آنتی‌اکسیدان‌ها مانند تنظیف عمل کرده و بدن را از رادیکال‌های آزاد پاک می‌کنند. از جمله منابع غنی آنتی‌اکسیدان‌ها می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:
ترکیب آلیوم و سولفور : تره فرنگی، پیاز و سیر.
آتنوکیانین : بادمجان، انگور و انواع توت.
بتا کاروتین: کدو تنبل، انبه، هلو، هویج، اسفناج و جعفری.
کیتچین: چای.
مس : غذاهای دریایی، گوشت بره، شیر و آجیل.
کریپتوزانتیس : فلفل قرمز، کدو تنبل و انبه.
فلاوانوئید: چای، چای سبز، مرکبات، پیاز، سیب.
ایندول: سبزیجات گلدار مانند بروکلی، کلم و ایزو.
فلاوانوئید : سویا، توفو، عدس، نخود و شیر.
لیگنان : کنجد، سبوس گندم، بار و بنشن و سبزیجات.
لوتئین : سبزیجات برگ دار مانند اسفناج و ذرت.
لیکوپین: گوجه فرنگی، گریپ فروت و هندوانه.
منگنز: غذاهای دریایی، گوشت، شیر و آجیل.
پلی فنول : پونه و آویشن.
سلنیوم : غذاهای دریایی، دل و جگر، غلات و گوشت.
ویتامین C : پرتقال، کشمش سیاه، کیوی، انبه، بروکلی، اسفناج، فلفل و توت فرنگی.
ویتامین E : روغن‌های گیاهی مانند روغن ریشه گندم، آوکادو، آجیل و غلات.
زینک : غذاهای دریایی، گوشت، شیر و آجیل.
زو کمیکال‌ها :گوشت قرمز، دل و جگر، ماهی. همچنین در گیاهانی که حیوانات از آنها تغذیه می‌کنند نیز وجود دارند. همانطور که از نام آنتی‌اکسیدان‌ها پیداست، آنتی‌اکسیدان‌ها موادی هستند که قادرند با اثرات مضر اما طبیعی فرآیند فیزیولوژیک اکسیداسیون در بافت‌ها مقابله کنند. آنتی‌اکسیدان‌ها شامل مواد مغذی (ویتامین‌ها و املاح معدنی) و آنزیم‌ها ( پروتئین‌های موجود در بدن که در واکنش‌های شیمیایی نقش کمکی دارند) هستند. به‌نظر می‌رسد این مواد در جلوگیری از ایجاد بیماری‌هایی مانند سرطان، بیماری قلبی، سکته مغزی، آلزایمر، آرتریت روماتوئید و کاتاراکت نقش دارند. استرس اکسیداتیو زمانی روی می‌دهد که تولید ملکول‌های مضر بنام رادیکال‌های آزاد بیش از ظرفیت حفاظت‌بخشی دفاع‌های آنتی‌اکسیدانی باشد. رادیکال‌های آزاد اتم‌های فعال یا قطعات ملکولی شیمیایی هستند که بر حسب الکترون‌هایی که دارند بار دار هستند. این رادیکال‌ها مانند آنیون سوپر اکسید، رادیکال هیدروکسی و فلزاتی همچون آهن و مس هستند. رادیکال‌های آزاد حاوی اکسیژن که تحت عنوان گونه‌های واکنشگر اکسیژنی نامیده می‌شوند مهم ترین رادیکال‌های آزاد بیولوژیک هستند.
انواع آنتی‌اکسیدان‌ها : به‌نظر می‌رسد آنتی‌اکسیدان‌های به‌دست آمده از منابع غذایی اهمیت بسزایی در کنترل صدمه وارده از سوی رادیکال‌های آزاد دارند. هر ماده غذایی بر حسب ساختار و عملکرد آنتی‌اکسیدانی‌اش منحصر به فرد است.
ویتامین : E، ویتامین C، بتاکاروتن، سلنیوم، املا ح معدنی همچون منگنز و روی همگی جزو آنتی‌اکسیدان‌های شناخته شده هستند. همچنین برخی آنزیم‌ها مانند سوپراکسید دسموتاز، کاتالاز و گلوتاسیون پراکسیداز نیز به‌عنوان خط دفاعی اولیه بدن در برابر رادیکال‌های آزاد عمل می‌کنند.
میزان مناسب دریافت آنتی‌اکسیدان‌ها : محققان مصرف مکمل‌های آنتی‌اکسیدانی را به افراد توصیه نمی‌کند، تا اطلاعات بیشتری در این زمینه به‌دست آید.در عوض پیشنهاد می‌کند همه سعی کنند روزانه تنوعی از غذاها را از همه گروه‌های غذایی اصلی مصرف کنند. به‌علاوه ویتامین‌ها وکاروتنوییدها را باید از مواد غذایی ونه از مکمل‌ها دریافت کرد. پس از بررسی اطلاعات موجود در زمینه اثرات سودمند یامضر آنتی‌اکسیدان‌ها محققان به این نتیجه رسیدند که مدرک کافی برای تایید مصرف زیاد این مواد مغذی برای مقابله با بیماری‌های حاد ندارند. بهترین منبع دریافت آنتی‌اکسیدان‌ها مواد غذایی هستند. مطالعات نشان می‌دهند برای حفظ سلامت در وضع ایده آل باید حداقل روزانه پنج وعده میوه وسبزی به‌عنوان بخشی از یک رژیم غذایی متعادل مصرف کرد. ویتامین‌ای در روغن‌های گیاهی،گردو، بادام زمینی، بادام، زیتون،آوکادو،جوانه گندم، جگر و سبزیجات دارای برگ سبز موجود است. مرکبات مانند پرتقال وگریپ فروت و بروکلی و سبزیجات دارای برگ سبز،گوجه فرنگی، فلفل، سیب زمینی، طالبی و توت فرنگی از منابع غنی ویتامین C هستند. از مواد غذایی حاوی بتا کاروتن می‌توان به طالبی، انبه، پاپایه،کدو‌تنبل، فلفل، اسفناج،کلم و زردآلو اشاره کرد. سلنیوم را می‌توانید در غذاهای دریایی، مرغ، برنج قهوه ای و نان غلات سبوس‌دار بیابید. برخی از آنها که اخیرا به‌لحاظ خاصیت آنتی‌اکسیدانی‌شان و توانایی کاهش احتمال بیماری مورد توجه قرار گرفته‌اند عبارتند از: کاروتنوئید‌ها در گوجه‌فرنگی، هویج، هندوانه، کلم و اسفناج، الیل سولفیدها در پیاز، سیر وموسیر، فلاونوئیدها در انگور، زغال‌اخته، توت‌فرنگی، گیلاس، گریپ فروت، تمشک و توت سیاه و برخی ترکیبات دیگر که در منابع مختلف غذایی یافت می‌شوند. به‌طور مثال سلنیوم که یکی از املاح معدنی کمیاب و ضروری برای بدن است خود بخش کوچکی ازمجموعه آنتی‌اکسیدان‌ها می‌باشد و به تنهایی دارای خواص فراوانی برای بدن است. فوایدغذایی و درمانی عبارتند از:
پیشگیری از سرطان: طبق مطالعات انجام شده مصرف سلنیوم در پیشگیری از سرطان اثرات مثبتی را نشان داده است. مکمل‌های سلنیوم خطر سرطان ریه را تا ۴۶درصد ، سرطان کولون راتا ۵۸درصد و سرطان پرو ستات را تا ۶۳درصد و تمام انواع سرطان‌ها را ۳۷درصد کاهش می‌دهد.
خلق و خو: کمبود سلنیوم می‌تواند منجر به افسردگی، بی‌حوصلگی، اضطراب و پرخاشگری شود.
آب مروارید: سلنیوم می‌تواند چشم‌ها را در برابر بیماری آب مروارید محافظت کند.

 

 

+ نوشته شده در  یکشنبه نوزدهم اردیبهشت 1389ساعت 10:50  توسط ساحل  |